Tänä kesänä esikoinen on oppinut pyöräilemään ilman apupyöriä, mutta keskimmäinen hannaa apupyörien poistoa sillä seurauksella, että nuorin on joutunut tähän asti polkemaan kolmipyöräisellä. Koska fillareita on meijän perheessä ennenkin rakenneltu, tarttui mies taas autotallissa työkaluihin ja suojalaseihin!

Lähtökohtana on "elämää nähnyt" 80-luvun BMX Crossifillari joka löytyi mökin vajan takaa ilman takarengasta. Ei muuta kuin runko purkuun ja hiontaan

ja maalia pintaan. Tuleva pyörän omistaja oli hommissa mukana ja antoi ohjeeksi, että pyörästä täytyy tulla sininen -valkoinen kun ei oikein ole tyttöjen eikä poikienkaan väri. Sininen spray siis pölisemään!

Koska idea oli säilyttää myös "kasari-meininkiä" pääsin minäkin osallistumaan projektiin puhdistamalla muovisomisteitä. Onhan siinä toki hiven eroa puhdistamattoman ja puhdistetun pinnan välillä...

 

Etupyörä on alkuperäinen 14", johon uusi kumi löytyi Fillarikellarista. Olihan muuten hankala koko, alkuperäiset renkaat kun ovat made in Yogoslavia.... Takavanne puuttui kokonaan, joten tilalle laitettiin varaosapyörästä 16". Eihän se heittämällä takahaarukkaan mennyt vaan akselista joutui sahaamaan muttereita ohuemmaksi. Kaikkiin liikkuviin osiin laitettu uudet grafiittirasvat. Alkuperäiset ketjutkin olivat niin kankeena ettei pyörällä olisi voinut ajaa, joten ne likoamaan. Koska takavanne oli suurempi, sai ketjua myös pidentää jotta siitä saatiin sopivan kireä. Apupyörät löytyivät toisesta pyörästä. Ja tällainen romusta sitten tuli


Nyt sitten vaan polkutreenit käyntiin. Käyttäjä oli ainakin ihan innoissaan uudesta menopelistään! Tällä kelpaa crossailla ja keuliakkin!